Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) – sana, johon olet varmasti törmännyt, jos olet lukenut esimerkiksi kotisivuihin liittyviä artikkeleita tai vieraillut digitoimistoiden ja kotisivusuunnittelijoiden sivuilla. Nykyään erittäin tärkeä asia, joka täytyy ottaa huomioon omia kotisivuja ajatellessa. Näkyvyyden takaamiseksi tämän on oltava kunnossa.
Tässä artikkelissa käsittelemme:
- Hakukoneoptimoinnin historiaa
- Mitä hakukoneoptimointi siis on?
- Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
- Milloin hakukoneoptimointia tehdään?
- Arvokkaat linkit
- SSL-sertifikaatti on tärkeä
- Muista ihmiset, vältä ylioptimointi
- Mitkä asiat voit itse tehdä hakukoneoptimoinnin suhteen?
- Ammattilainen aina avuksi
- Loppusanat
Huomioitavaa: Tässä artikkelissa, kun puhumme hakukoneista viittaamme usein Googleen, sillä Googlen hakukone on se yleisin ja käytetyin hakukone johon jokainen taho osoittaa, kun haetaan jotakin. Monet hakukoneoptimoimisen välineet on myös optimoitu keskittymään erityisesti Googlen hakukoneeseen.
Hakukoneoptimoinnin historiaa
Ennen kuin menemme itse asiaan, käydään lyhyesti läpi hakukoneoptimoinnin historiaa. Uskotaan, että hakukoneoptimointi on ollut olemassa jo vuodesta 1991 jolloin ensimmäinen kotisivu julkaistiin tai silloin, kun ensimmäinen hakukone julkaistiin. Täydellistä varmuutta ei asiasta kuitenkaan ole. ”Virallisesti” hakukoneoptimoinnin historian oletetaan alkaneen noin vuonna 1997. Samana vuonna julkaistiin myös ensimmäinen nykypäivänäkin tunnettu nykymuotoinen kotisivu.
Mitä hakukoneoptimointi siis on?
Hakukoneoptimointi on toimenpide, jonka ideana on parantaa kotisivun, verkkokaupan tai esimerkiksi blogin näkyvyyttä hakukoneen tuloksissa. Sen pääasiallinen tehtävä on auttaa hakukoneita ymmärtämään kotisivun olemus ja tehtävä, joka auttaa hakukonetta sijoittamaan kotisivun hakutuloksissa sopivaan sijaan.
Mitä kotisivusi sisältää? Mikä kotisivusi tarkoitus on? Miten hyödyllinen kotisivusi on jokaiselle hakukoneen käyttäjälle?
Hyvä yrityksen brändiä tai yksityisen henkilöbrändiä kuvastava ulkoasu sekä selkeä ja mielenkiintoinen sisältöteksti on jo aluksi hieno asia kotisivuilla. Todellisuudessa hakukoneoptimointi ei ole yksinkertainen prosessi sillä siihen liittyy useampia tekijöitä, eikä sitä tehdä vain kerran vaan sen toteutus on jatkuvaa.
Tätä ei kuitenkaan kannata säikähtää, sillä voit aina tehdä itse halutessasi hakukoneoptimoinnin yksinkertaisimmat osuudet ja tarvittaessa palkata ammattilaisen tekemään loput. Yleensä voit sopimuksessa päättää, että kotisivujen valmistuessa voit jatkossa päivittää sivuja itse ilman lisäkuluja, jolloin valmiiksi tehty hakukoneoptimointi tukee jo kotisivuja ja sinulle jää vain kotisivujen päivittäminen vastuulle. Esimerkiksi Googlen hakukone pitää siitä, että kotisivuja päivitetään säännöllisesti. Googlen niin sanotut crawlerit käyvät silloin sivusi läpi aina, kun ne on päivitetty. Nostaen samalla hyvin hakukoneoptimoidut sivut esille hakutuloksissa. Sillä Google näyttää hakukoneen käyttäjälle aina relevanttia sisältöä on tärkeää, että kotisivut pysyvät relevanttina.
” Googlen Crawlerit kiertävät jatkuvasti internetiä ja päivittävät tietokantaan muutokset ja uudet sivustot.” – Digimarkkinointi.fi
Hakukoneoptimoinnin monet tekijät
Hakukoneoptimointiin liittyy monenlaisia tekijöitä, ja kaikkia ei tietenkään pysty aina toteuttamaan, joten tässä alla muutama tärkeä asia, joka on hyvä huomioida sitä toteuttaessa:
- Avainsanatutkimus ja sen hyödyntäminen sisältötekstissä
- Meta-otsikko ja metakuvaus: Meta-otsikkoon on hyvä sisältää sivun aiheeseen liittyvät avainsanat. Sama metakuvaukseen, mutta siinä missä meta-otsikkoon täytyy sisällyttää lyhyt tekstipätkä, voi meta-kuvauksessa kertoa enemmän sivusta ja sen tarjoamasta sisällöstä.
- H1-otsikko: Kotisivun H1-otsikkoon on hyvä sisällyttää avainsanat, jotka löytyvät kotisivun sisältötekstistä ja meta-otsikosta.
- Kotisivun lähdekoodi: Esimerkiksi WordPress-alusta tarjoaa tilaisuuden rakentaa hienoja kotisivuja hyviä teemoja käyttäen, jolloin niiden perus lähdekooditkin on toteutettu hyvin. Hakukoneet pitävät tätä positiivisena asiana. Jotta lähdekoodi pysyy jatkossakin siistinä, on hyvä ymmärtää miten otsikointi, linkit, kuvat ja sisältöteksti rakennetaan sivuille sen jälkeen, kun olet asentanut WordPress-alustan ja valitsemasi teeman uusille kotisivuillesi.
- Sosiaalinen media: Sitä on varmaan vaikea uskoa, mutta sosiaalisen median aktiivinen käyttäminen, seuraajien kerääminen ja julkaisujen tekeminen sekä linkittäminen kotisivuillesi nostaa kotisivujesi arvoa sekä näkyvyyttä hakukoneen silmissä että verkossa.
- Ulkoiset linkit: Ulkopuoliset linkit ovat hakukoneen silmissä arvokkaita. Eli mitä useampi ulkopuolinen luotettava verkkotunnus linkittää omille sivuilleen linkin, joka osoittaa takaisin sinun kotisivuillesi, sitä arvokkaampi kotisivusi on hakukoneen silmissä.
- Sisäiset linkit: On hyvä linkittää sisäisesti muihin omille kotisivuillesi sisältämille sivuille, jotka liittyvät sivulla olevaan aiheeseen tai asiaan. Ideana on opastaa kävijöitä, että myös hakukoneita, liikkumaan sivuilla.
- SSL-sertifikaatti: Muodostaa suojatun yhteyden kotisivuilla kävijän ja palvelimen välille. Googlen hakukone suosii suojattuja sivuja.
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Haluatko kotisivusi näkyvän verkossa? Omistatko yrityksen, jolla on kotisivut ja asiakashankinta niiden kautta ei ole tuottanut tulosta? Eikö kukaan lue blogiasi?
Jotta kotisivuilla tai jopa blogilla on jonkinlainen mahdollisuus näkyä hakutuloksissa, on jonkinlainen hakukoneoptimointi tehtävä.
Kun haluat kotisivuille juuri niitä kävijöitä joita haet, on tärkeää opastaa Googlen hakukone ymmärtämään minkälaista sisältöä kotisivuilla on ja miten tärkeät kotisivut ovat haettaessa tietyillä hakusanoilla, jotta oikea kohderyhmä löytää sivut lopulta.
Hakukoneoptimointia tehtäessä ensimmäistä kertaa, ei muutosta kotisivun sijainnissa Googlen hakutuloksissa näe välttämättä edes muutamaan viikkoon. Tämän takia on tärkeää aloittaa hakukoneoptimointi mitä aikaisemmin kuin mahdollista, jotta kotisivut löytävät paikkansa hakutuloksissa.
Yritykset: Aika on rahaa, optimoi sivusi oikein
Valitettavasti liike-elämässä aika on tosiaan rahaa. Jokainen tunti ja päivä tuo menoja yritykselle, tällöin on tärkeää saada tuloja. Asiakkaiden hankinta on tärkeää yrityksen liiketoiminnan ylläpitämiseksi ja sitä ei saa ilman näkyvyyttä. Kotisivujen merkitys yritykselle on hyvin tärkeää, sillä kotisivuja pystytään hakukoneoptimoimaan ja silloin kotisivujen todennäköisyys tavoittaa useampi potentiaalinen asiakas lyhyemmässä ajassa kasvaa.
Milloin hakukoneoptimointia tehdään?
Hakukoneoptimointia on suositeltavaa tehdä jo heti, ennen kuin kotisivut julkaistaan. Se on työläs prosessi, joka vaatii oman aikansa. Toki monessa tapauksessa kotisivujen rakentaminen ennen näiden julkaisua ei ole mahdollista, sillä monet kotisivut ovat olleet internetin syövereissä jo useampia vuosia ja kaikki eivät välttämättä alun perin ottaneet hakukoneoptimointia huomioon, kuten nykyään. Myös on huomioitava, että Googlen hakukoneen kriteerit siihen mitä se pitää relevanttina hakukoneen käyttäjälle, on teknologian kehittyessä muuttunut vuosien varrella ja vaikuttaa hakukonetuloksiin ja sen myötä hakukoneoptimoimiseen. Eli se on vaikuttanut myös käytökseemme huomioida mihin meidän on keskityttävä enemmän hakukoneoptimoimisen suhteen ja mihin vähemmän.
Nykyisin kilpailu on kasvanut paljon monilla aloilla, minkä takia monet kotisivut, jotka eivät ole panostaneet hakukoneoptimoimiseen, menettää näkyvyyttä hakutuloksissa. Jo tämä pitäisi olla edellytys sille, että omat kotisivut hakukoneoptimoidaan mitä pikimmiten, oli kyseessä uudet tai vanhat kotisivut. On myös muistettava, että hakukoneoptimoiminen ei tosiaan ole yksi projekti, vaan sitä tehdään jatkuvasti. Esimerkiksi monet yrityssivut nykyään myös ylläpitävät blogia, sillä blogin kirjoittaminen auttaa voimakkaasti näkyvyyteen hakukonetuloksissa. Tosin myös blogia kirjoittaessa on huomioitava blogin hakukoneoptimointi.
Arvokkaat linkit
Yksi arvokkaista asioista hakukoneoptimoimiselle on linkit. Ulkoiset linkit (backlink) eli ulkopuolisella verkkosivustolla olevat linkit, jotka osoittavat takaisin kotisivullesi, ovat erittäin arvokkaita Googlen hakukoneen silmissä. Mitä arvokkaampi verkkotunnus linkittää takaisin kotisivuillesi, sen parempi. Älä kuitenkaan tee tästä elämäntavoitetta, vaan mikä tahansa linkki takaisin päin mistä tahansa luotettavalta verkkotunnukselta on hyvä asia.
Omille kotisivuille on myös hyvä muistaa linkittää muillekin ulkopuolisille sivuille osoitettuja linkkejä, jotka kuuluvat tai liittyvät jotenkin omiin kotisivuihisi tai sen sisältöön. Myös niin sanottuja sisäisiä linkkejä on hyvä olla sivuilla. Suurimmalta osalta kotisivun sisäisen linkityksen hoitaa kyllä kotisivujen valikko ja muut painikkeet, mutta oman kotisivusi muuhun sisältöön – kuviin tai tekstiin – on hyvä saada myös linkitettyä muita kotisivusi sivuja.
Eli mieti miten jokainen linkki sopii juuri sinun kotisivuillesi.
SSL-sertifikaatti on tärkeä
Mikä SSL-sertifikaatti? SSL eli Secure Sockets Layer ja sertifikaatti eli varmenne, muodostaa suojatun yhteyden kotisivuilla kävijän (selaimen) ja palvelimen välille. Sen ideana on pitää sivuilla liikkuvat tiedot suojattuna, kuten salasanat ja luottokorttitiedot. Se estää ulkopuolisia tahoja, joilla ei ole valtuuksia, urkkimasta tietoja. SSL-sertifikaatti on suositeltavaa olla kotisivuilla, joilla on esimerkiksi lomakkeita (yhteydenottolomake tai muu, joka kysyy henkilötietoja). Verkkokaupoissa SSL-suojaus on periaatteessa pakollinen. Suojattu kotisivu kasvattaa myös sivuston luotettavuutta kävijän ja hakukoneen silmissä.
Monet selaimet osaavat kertoa onko tietyllä kotisivulla SSL-sertifikaatti vai ei. Huomaat myös itse kotisivun url-osoitteesta:
http://verkkotunnus.fi ei sisällä SSL-sertifikaattia.
Esimerkki 1: Jos selaat kotisivuja, jotka eivät sisällä suojausta, varoittaa selain tästä url-osoitteen vieressä.
https://verkkotunnus.fi sisältää SSL-sertifikaatin.
Esimerkki 2: Kotisivusi.fi sisältää suojauksen.
Nykyisin SSL-sertifikaatti tunnetaan myös TLS-sertifikaattina (Transport Layer Security), sillä TLS-sertifikaatti korvasi vanhan SSL-sertifikaatin päivitettynä uutena versiona. SSL-sertifikaattia käytetään kuitenkin terminä nykyäänkin, vaikka se ei enää teknisesti sitä ole.
Miksi SSL-sertifikaatti on tärkeä hakukoneoptimoinnissa? Sen lisäksi, että se suojaa kävijän lähettämät ja tallentamat tiedot kotisivulla, suosii Google sitä hakutuloksissa. Jotta kotisivusi saa vielä paremman mahdollisuuden näkyvyyteen hakutuloksissa on suositeltavaa, että kotisivusi verkkotunnuksella on SSL-sertifikaatti.
Muista ihmiset, vältä ylioptimointi
Hakukoneoptimoinnilla ei tietenkään tarkoiteta, että kotisivut rakennettaisiin puhtaasti pelkästään hakukoneille, vaan kotisivuilla vierailevat kävijät otetaan myös huomioon. Selkeä, lukuystävällinen ja mielenkiintoinen sisältö kasvattaa todennäköisyyttä pitää kotisivuille eksyneet vierailijat sivulla, saa heidät todennäköisemmin jakamaan verkkosivun linkkiä eteenpäin muille ja tämä näin ollen kertoo hakukoneille, että kotisivuilla on jonkinlaista (positiivista) arvoa. Muista siis välttää ylioptimointia.
Mitkä asiat voit itse tehdä hakukoneoptimoinnin suhteen?
Jos sinua jäi mietityttämään mitä voit itse tehdä perushakukoneoptimoinnin suhteen ennen kuin palkkaat ammattitekijän asialle, voit vaikuttaa kotisivusi hakukonenäkyvyyteen seuraavasti:
- Tee avainsanatutkimus: Jos sivusi myy esimerkiksi tiettyä palvelua, etsi siihen palveluun liittyviä avainsanoja, joissa ei ole liikaa kilpailua, mutta ei myöskään liian vähän. Tähän voi käyttää apuna muun muassa Googlen avainsanojen suunnittelijaa.
- Aloita sisältötekstin kirjoittaminen kotisivuillesi: Joko aloitat puhtaalta pöydältä tai muokkaat olemassa olevaa tekstiäsi, mutta muista käyttää löytämiäsi avainsanoja tekstissä. Avainsanat täytyvät liittyä kyseisen sivun aiheeseen – eli älä yritä harhaanjohtaa kuluttajia tai hakukoneita. Kotisivusi voi hyvin menettää näkyvyyttä sen sijaan, että saisi sitä.
- Kirjoita tekstiä vähintään noin 300 – 600 sanaa per sivu: Totta kai on hyvä muistaa, että mitä enemmän sisältöä on, sen parempi se kotisivuille tietenkin on.
- Toista avainsanaa: Muista toistaa tekstissä avainsanoja. Älä kuitenkaan liioittele!
- Huomioi kävijät: Vältä ylimääräistä selitystä ja sekavaa, asiaankuulumatonta tekstiä.
- Muista otsikoida tekstiä: Älä kirjoita liian pitkiä kappaleita, jota kukaan ei jaksa lukea. Tekstiä on hyvä otsikoida asiaan liittyvillä väliotsikoilla.
- Optimoi kuvat: Hyvä kotisivu sisältää mielenkiintoista sekä asiaankuuluvaa tekstiä ja kuvia. On siis tärkeää optimoida kuvat, jotta kotisivujen selattavuus paranee.
- Hakukoneoptimoi kuvat: Optimointi ja hakukoneoptimointi kuvien suhteen on kaksi eri asiaa. Kun kotisivusi käyttää WordPress-alustaa niin jopa kuvia voi ja kannattaa hakukoneoptimoida.
Ammattilainen aina avuksi
Jos et itse rakenna kotisivujasi vaan ulkoistat sen, voi tekstin kirjoittamisen, kuvien optimoimisen ja hakukoneoptimoimisen jättää ammattitaitoiselle kotisivujen suunnittelijalle ja toteuttajalle. Tosin tämäkin riippuu paljolti siitä minkälaista suunnittelu ja toteutus palveluja kyseinen kotisivujen toteuttaja tarjoaa. Esimerkiksi kaikilla ei välttämättä ole sisällöntuotanto palvelua käytettävissä, eli silloin myös tekstin täytyy tulla suurimmalti osalti asiakkaalta itseltään. Jos et kuitenkaan pysty sisältötekstiä kirjoittamaan itse tai tarvitset sen kanssa ammattilaisen apua, kannattaa sitä rohkeasti kysyä kotisivujen toteuttajalta, vaikka palveluun se ei välttämättä alun perin kuuluisi.
Loppusanat
Loppujen lopulta kaikkein tärkeintä on muistaa, että hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi. Sen ideana ei ole, että sitä tekee vain kerran ja jättää siihen. Jotta kotisivut näkyisivät tulevaisuudessakin hakukonetuloksissa korkealla, on toisinaan tehtävä sen eteen töitä. Jatkuvaa 24/7 työtä ei tässä tietenkään tarkoiteta, mutta hyvä on muistaa ettei omia kotisivuja unohdeta, jotta ne pysyvät relevanttina pitkään.
Tarvitseeko yrityksesi uudet kotisivut tai kaipaako nykyiset kotisivut päivittämistä?
Ota meihin yhteyttä ja pyydä tarjous!