Vältä ylioptimointia

Julkaistu: 17 kesäkuun, 2021

Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan parasta mahdollista näkyvyyttä hakukoneen hakutuloksissa esimerkiksi yrityksen kotisivuille, jolloin yritys saisi liiketoimintaansa toivomaa kasvua. Hakukoneoptimointi onkin periaatteessa nykypäivänä pakollinen asia, jos tahtoo pärjätä virtuaalisessa kilpailussa näkyvyydestä hakutuloksissa. Muista kuitenkin, että on silti tärkeää välttää ylioptimointia (englanniksi ”over-optimization”).

Mitä ylioptimointi sitten on ja mitkä sen seuraamukset ovat? Ota selvää lukemalla tämä artikkeli.

Ylioptimointi hakukoneoptimoidessa, kuvituskuva.

Ylioptimoinnin historiaa

Vuosia sitten hakukoneiden algoritmi toimi erilaisesti ja ne olivat paljon yksinkertaisempia. Muun muassa hakukoneet lukivat puhtaasti sisältötekstiä ja kotisivujen meta keywords-tagia ja järjestivät sivustoja näiden sisältämien avainsanojen mukaisesti hakutulossivuille.

Tosin sitten huomattiin, että hakukoneita pystyi peräti huijaamaan melko helposti sisällyttämällä sisältötekstiin ja meta keywords -tagiin monenlaisia avainsanoja useaan otteeseen ja välttämättä jokainen avainsana ei edes liittynyt kotisivun sisältöön millään tavalla – eli avainsanoilla spammattiin kotisivujen sivut ja tagi täyteen, jotta päästiin nopeasti monenlaisissa hakutuloksissa esille mahdollisimman korkealle ja jopa ensimmäiselle sivulle.

Meta keywords-tagi näyttää lähdekoodissa seuraavalta:

<meta name=”keywords” content=”kotisivut, ylioptimointi, ja muut avainsanat tähän”/>

Suositut avainsanat tietenkin pääsivät heti ensimmäisenä sisältötekstiin ja meta keywords-tagiin. Kotisivujen määrän kasvaessa tästä kuitenkin tuli enemmän rasite, kun yhä useampi verkkosivu alkoi näitä heikkouksia hyväksikäyttämään.

Tämä tietenkin johti siihen, että hakukoneen käyttäjät itse eivät hyötyneet tästä paljoa, jos päätyivät sivulle, joka ei sisällä heidän alun perin hakemaansa asiaa tai jos sivut olivatkin sisällöltään paljon heikompilaatuiset, kuin mitä käyttäjä haluaisi hakea. Eli hakukoneiden käyttäjien käyttäjäkokemus (UX = User Experience) oli huono.

Näin ollen pikkuhiljaa hakukoneille lähdettiin keksimään tälle ongelmalle ratkaisua ja näin nykyaikaisempi hakukoneoptimointi alkoi syntymään. Hakukoneet alkoivat vuosi vuodelta keskittymään enemmän itse kotisivujen sisältöön.

Mitä tekstiä sivusto sisältää ja miten se on kirjoitettu? Miten kuvat on optimoitu ja hakukoneoptimoitu? Miten sivu on nimetty? Millainen otsikointi? Ja niin edespäin.

Hakukoneet oppivat myös huomioimaan hakukoneen käyttäjien ja kotisivuilla vierailevien käyttäytymisen, kotisivujen sisäiset ja ulkoiset linkitykset, ja paljon muuta.

Ainakin jo vuodesta 2009 lähtien meta keywords-tagin käyttäminen ei ole ollut kovin hyödyllistä, sillä esimerkiksi Googlen hakukone ei sitä huomioi. Sen käyttäminen ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa ongelmia, joten jos välttämättä haluat sen sivuille lisätä, on se vielä mahdollista.

Sisältötekstin ylioptimointi

Sisältötekstiä kirjoittaessa tekee varmasti mieli kirjoittaa tekstiin avainsanoja, jotka toistuvat useasti ja varmistaisivat paremman sijoituksen hakutuloksissa, vai mitä? Teksti, joka kertoisi hakukoneille kuinka tärkeä juuri kyseinen sivu on ja kuinka paljon se varmasti hyödyttäisi hakukoneen käyttäjää.

Tekstihän näyttäisi siinä tapauksessa esimerkiksi tältä (avainsanana ”autokorjaamo”):

”Autokorjaamo tarjoaa parasta edulliseen autokorjaamon hintaan Helsingissä autokorjaamon tiloissa. Autokorjaamomme toteuttaa juuri sinulle laadukkaat autojen huollot ja korjaukset. Autokorjaamo sijaitsee osoitteessa Osoitetie 1, 00100 Helsinki. Tule korjauttamaan autosi autokorjaamolle!”

Onko teksti mielestäsi luettavaa?

Tavallaan ei. Sen pystyy kyllä lukemaan, mutta sen lukeminen ei välttämättä ole miellyttävää eikä luonnollista. Älä siis kylvä avainsanaa tai avainsanoja tekstiin pakolla, vaan kirjoita tekstiä pääasiassa ihmislukijoille, hakukonetta kuitenkaan unohtamatta.

Vältä myös avainsanojen piilottamista sivulla! Esimerkiksi tekstin väri muutetaan samanväriseksi kuin sivun taustaväri, joten kyseinen teksti piiloutuu ihmissilmältä. Hakukoneet ja tekstinlukuohjelmat kuitenkin sen näkevät, joten toteutus ei ole vain typerää, mutta myös turhaa. Tosin jo kotisivujen rakentamisenkin kannalta avainsanojen piilottaminen tällä tavalla ei ole kovin ammattitaitoista.

Kuvien ylioptimointi

Kotisivuille on tärkeää saada hienoja sen sisältöä kuvaavia kuvia. Täytyy muistaa myös, että kuviakin on hakukoneoptimoitava, jotta kotisivuilla on suurempi mahdollisuus saada enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa. Kuten sisältötekstissä, voi kuviakin hakukoneoptimoidessa ylioptimoida. Miten se tapahtuisi?

Kirjoitat kuvan otsikkoon vain useita avainsanoja ja jatkat niiden kirjoittamista myös kuvan vaihtoehtoiseen tekstiin, kuvatekstiin ja kuvaukseen. Kuvan tiedostonimikin sisältää pitkän pätkän avainsanoja. Vaihtoehtoisen tekstin, kuvatekstin ja kuvauksen teksti on myös liian pitkä. Jos ihminen lukisi kuvan kuvauksen, ei se välttämättä ole kovin lukijaystävällinen, koska se on ylioptimoitu. Kuten sisältötekstissä, vältä ylioptimointia kuvienkin kanssa!

Esimerkki kuvien ylioptimoinnista kotisivuilla ja blogissa.

Kuva: Esimerkki kuvan asetuksista WordPress julkaisujärjestelmässä, jossa tapahtuu ylioptimointia.

Ylioptimointi linkeillä

Hakukoneen ensimmäisellä hakutulossivulla on paras paikka saada eniten näkyvyyttä ja näin ollen on myös monelle kotisivulle haetuin kohde. Sivujen sisäinen linkitys kuuluu myös hakukoneoptimoimiseen, joten niiden linkkien kylväminen pitkin sivua useaan kohtaan varmasti houkuttelisi paljon. 500 sanaiseen tekstiin ainakin kaksikymmentä kappaletta linkkejä, kymmenen painiketta sivulla, ja navigointivalikko.

Siinä on varmasti paras tapa saada lisää bonuspisteitä hakukoneen silmissä, vai mitä?

Ei, älä missään nimessä upota sivuasi linkkeihin pakolla! Linkkejäkin on pistettävä sivulle vain, kun ne ovat asiaan tai sivustoon kuuluvia. Muista maltillisuus. Kuten avainsanojen kirjoittamisen kanssa, maltillisuus linkkien kanssa on myös kotisivun rakentamisen ja hakukoneoptimoimisen A ja O. Massiivinen linkkien määrä voi hyvin nopeasti karkottaa sivulla vierailevan.

Seuraamukset ylioptimoinnista

Jos teet tai olet tehnyt jokaisen tai muutaman yllä mainitun optimoinnin rikkeen, voi siitä tulla seuraamuksia. Googlen Panda-päivitys, joka tuli voimaan helmikuussa 2011, pitää siitä huolen. Kyseisen päivityksen ansiosta Googlen hakukone pudottaa ylioptimoidun kotisivusi sijoituksen hakutuloksissa ja näin ollen kotisivut voivat hyvin kadota nykyiseltä sijaltaan, jos ne ovat vaikka olleet olemassa verkossa jo jonkin aikaa.

Kaiken kaikkiaan siis ehdottomasti hakukoneoptimoi sivusi, mutta muista välttää ylioptimointia! Ylioptimointi heikentää luettavuutta ja käyttäjäkokemusta.

Jos yrityksesi nykyiset kotisivut kaipaavat ammattitaitoista hakukoneoptimointia ja päivittämistä, me toteutamme ne mielellämme juuri sinulle. Vältä ylioptimointia: Ota yhteyttä ja kysy tarjousta!

Yhteystiedot ja yhteydenottolomake

Kotisivut yritykselle logo, Kotisivusi fi tekee kotisivut yrityksille ympäri Suomen, Oulu Helsinki Turku Joensuu Kuopio Tampere Jyväskylä Rovaniemi.

Asiakaspalvelu ja myynti

Joona Tuomivaara

+358 40 5902072

Kotisivut yritykselle tekee Joona Tuomivaara

    Vuotta kokemusta

    Kotisivujen hinta alkaen