Millaiset kotisivut yritykselle?

Julkaistu: 25 kesäkuun, 2021

Kotisivuja on verkossa monenlaisia ja jokaisella on oma tehtävänsä edustaa sisältämäänsä asiaa. Yrityksen kotisivut täytyvät esimerkiksi sisältää sellaista tietoa mitä potentiaalinen asiakas voi hakea. Myös tietoa, jota nykyinen asiakas voi hakea.

Kotisivut siis täytyvät olla hyödylliset juuri siellä vieraileville kävijöille, sekä markkinoida samalla yritystä ammattitaitoisena toimijana alallaan. Kotisivujen merkitys yritykselle on tärkeä juuri tämän tarjoaman näkyvyyden, luotettavuuden ja helposti saatavilla olevan tiedon vuoksi.

Millaiset kotisivut yritykselle on hyvä asia? Lue lisää ja ota selvää mitä yrityksen kotisivut on hyvä pitää sisällään.

Millaiset kotisivut yritykselle on hyvä asia, kuvituskuva.

Tietoa palveluista ja tuotteista

Kun yrityksesi myy palveluita ja/tai tuotteita, on ne yksi tärkeimmistä asioista, jota sivulta täytyy löytyä. Hakukoneen käyttäjät etsivät toisinaan juuri tietynlaisia palveluita ja tuotteita, joten hyvin hakukoneoptimoidut kotisivut löytyvät näin helposti hakutuloksissa ja asiakkaat päätyvät tällöin yrityksen kotisivuille, josta he etsimänsä asian löytävät. Tämä tuo myös uusia potentiaalisia asiakkaita.

Hinnasto on myös suositeltavaa löytyä palveluiden ja tuotteiden joukosta, sillä monet kotisivuilla vierailevat potentiaaliset asiakkaat katsovat myös sen perusteella, mitä he haluavat.

Tietoa yrityksestä tai henkilökunnasta

Kotisivuilla on hyvä idea kertoa hieman itse yrityksestä tai henkilökunnasta. Se nostaa yrityksen luotettavuutta kotisivun vierailijoiden silmissä, kun he tietävät hieman enemmän yrityksestä ja keitä yrityksen taustalla pyörii. Jo tämä auttaa muodostamaan pohjan mahdolliselle asiakkuudellekin potentiaalisen asiakkaan kanssa.

Yhteystiedot

Kuinka nykyiset ja potentiaaliset uudet asiakkaat sekä muut mahdolliset tahot saisivat otettua yhteyttä, ellei sivulta löydy yhteystietoja? Yhteydenottolomake on yksi helpoimmista tavoista ottaa yhteyttä, sillä se antaa nopean keinon yhteydenottajalle lähettää viestiä yritykselle kellon ympäri. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä sillä on suositeltavaa, että kotisivuilta löytyy myös vähintään yksi puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Usein puhelinsoitto on yksi nopeimmista yhteydenotto tavoista, jolloin soittaja ja vastaaja voivat olla nopeasti yhteydessä keskenään. Potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat saavat nopeasti vastaukset kysymyksiinsä sekä hyvä asiakaspalvelija voi puhelinsoiton kautta pystyä kasvattamaan todennäköisyyttä saada yritykselle uusia asiakkaita.

Puhelimeen ei tietenkään aina ehdi vastata ja siihen vastataan usein vain työaikana, joten toinen keino lähettää viestiä eteenpäin yritykselle on juuri yhteydenottolomakkeen kautta tai sähköpostitse. Tällöin sähköpostiosoite on suositeltavaa löytyä myös kotisivuilta.

Toisin kuin puhelimitse, on yhteydenottolomake ja sähköpostiosoite keino ottaa yhteyttä työajan ulkopuolellakin.

Yhteystietojen joukosta on suositeltavaa löytyä myös osoite mahdolliselle liiketilalle tai toimistolle, jos yritys ottaa asiakkaita vastaan kyseisillä paikoilla. Mikään ei ole huolestuttavampaa kuin hiljainen liiketila, jossa myytävät tuotteet tai palvelut eivät saa ostajia. Ja miten saisivatkaan, jos ostajat eivät tiedä koko toimitilan olemassaolosta.

Aukioloajat

Kotisivuilta on hyvä löytyä yrityksen aukioloajat tai jos puhelimeen vastataan vain tietyn aikataulun mukaisesti, niin tieto siitä olisi myös suositeltavaa löytyä sivuilta. Tällöin kuka tahansa sivulla vieraileva tietää varmasti, milloin puhelimeen mahdollisesti pystytään vastaamaan. Joissakin tapauksissa myös yritykselle lähetettyyn sähköpostiin tai yhteydenottolomakkeen kautta lähetettyyn viestiin vastataan saman päivän aikana aukioloaikana tai vähintään 24 tunnin sisällä.

Jos yrityksellä on liiketila tai toimisto, joka ottaa vastaan asiakkaita, on aukioloaika erityisen tärkeää myös sen kannalta, jotta uudet potentiaaliset sekä vanhat asiakkaat tietävät milloin kyseinen tila on auki. Tällöin asiakas pystyy käymään paikan päällä sopivina aikoina.

Ajankohtaista tietoa ja sosiaalinen media

Yrityksen toiminnassa tapahtuu varmasti monenlaisia asioita sen olemassaolon aikana. Äkillisiä muutoksia voi tulla. Aukioloajat voivat vaihdella tiettyinä päivinä ja jotain uusia asioita voi tulla vastaan, jotka on hyvä tiedottaa yrityksen uusille potentiaalisille asiakkaillekin. Näin ollen jonkinlainen ajankohtaista sivu tai osio on kotisivuilla hyvä olla.

Joko se on kotisivun omat sivut jonne ajankohtaiset tiedotukset päivitetään tai kotisivulle upotetaan yrityksen sosiaalisen median sivu, jolloin riittää että yritys päivittää sosiaalisen median sivullensa tiedotukset ja muut ajankohtaiset asiat ja se näkyy silloin myös itse yrityksen kotisivulla.

Blogi auttaa kasvamaan

Yrityksillä alkaa nykyisin olemaan hyvin kova kilpailu näkyvyydestä myös verkossakin. Blogi on ehdottomasti vapaaehtoinen lisä kotisivuille, mutta hyvin suositeltava vaihtoehto, jos tahtoo nousta kovan kilpailun edessä johtoon. Sisällöltään mielenkiintoiset hakukoneoptimoidut blogi artikkelit saavat ihmisten lisäksi hakukoneenkin kiinnostumaan sivuista ja nostaa näin ollen tämän näkyvyyttä hakutuloksissa.

Toki blogin ylläpitäjän on hyvä olla kiinnostunut kirjoittelemaan toisinaan uusia artikkeleita, ettei blogia unohdeta ja se pysyy relevanttina pitkään. Tietenkin jokaisella ei ole välttämättä alun perin sitä kirjoittamisen intoa, mutta jos ei koskaan aloita, ei sitä välttämättä huomaa, että pystyy kirjoittamaan monen aiheisia asioita oman yrityksensä toimintaan liittyen.

Blogitekstiä saa ja kannattaa myös myöhemmin julkaisun jälkeenkin tarpeen mukaan muokata, kun siltä tuntuu ja jos tekstissä on asioita, jotka eivät ole enää ajankohtaisia.

Referenssit ja kuvagalleria

Yrityksen toiminnasta voi jäädä varmasti paljon referenssejä. Referenssit kotisivuilla on yksi hieno keino saada ihmiset luottamaan yrityksen ammattitaitoon, kun sivulla vierailevat näkevät todisteen mahdollisista toteutetuista projektitöistä. Näytä siis vierailijoille miksi juuri sinun yrityksesi on alan ammattilainen ja luottamusta yrityksesi toimintaan löytyy useammalta taholta.

Jo kuvagalleria yrityksen toiminnasta nostaa kiinnostusta ja luottamusta yritykseen useamman silmissä. Joissakin tapauksissa riittää myös esimerkiksi yrityksen Instagram-tilin upottaminen kotisivuille, jolloin Instagramiin julkaistut kuvapostaukset näkyvät myös kotisivuilla.

Puuttuuko muuta? Tee tutkimustyö!

Jos koet, että kotisivuilta puuttuu vielä jotakin mitä olisi tärkeää ottaa huomioon, on silloin erityisen suositeltavaa tehdä pieni tutkimustyö. Vieraile siis oman yrityksesi toiminnan alaan liittyvillä muilla kotisivuilla ja katso mitä heidän sivuilta löytyy ja miten he ovat sivunsa toteuttaneet. Käytä löytämiäsi asioita inspiraation lähteenä oman yrityksesi kotisivuille.

Saatat olla kiinnostunut myös kokoamaan omaa media- tai kuvapankkia.

Yhteystiedot ja yhteydenottolomake

Kotisivut yritykselle logo, Kotisivusi fi tekee kotisivut yrityksille ympäri Suomen, Oulu Helsinki Turku Joensuu Kuopio Tampere Jyväskylä Rovaniemi.

Asiakaspalvelu ja myynti

Joona Tuomivaara

+358 40 5902072

Kotisivut yritykselle tekee Joona Tuomivaara

    Vuotta kokemusta

    Kotisivujen hinta alkaen